image1 image2 image3

sama waga Odmowa zawarcia umowy przez zakład komunalny - co robić, kiedy zakład komunalny odmawia nam podłączenia do sieci

dr Agnieszka Sznajder | 13.03.2023 | Radca prawny

 odmowa podłączenia do sieci

Zmiana taryfy lub regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków - brak zgody odbiorcy na nowe warunki

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, odbiorcą usług jest każdy, kto korzysta z usług wodociągowo-kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym.

W praktyce funkcjonowania podmiotów będących odbiorcami usług gminnego zakładu komunalnego - czyli kupujących wodę oraz odprowadzających ścieki - zdarzają się sytuacje, gdy odbiorca usług nie chce zaakceptować warunków taryfy zakładu komunalnego lub innych warunków realizacji usługi, opartych o regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków zakładu komunalnego, szczególnie w obliczu sformułowania nowych warunków lub określenia nowych taryf - odbiegających znacznie swą wysokością od dotychczas stosowanych - czego konsekwencją jest brak aneksu do umowy o dostarczanie wody i odbiór ścieków - a następnie odłączenie odbiorcy od sieci.

Również nowi odbiorcy usług spotykają się niekiedy z odmową podłączenia do sieci ze strony dostawcy usług - z różnych powodów - najczęściej z powodu braku odpowiedniej infrastruktury technicznej w lokalizacji, w której funkcjonuje odbiorca.


Zmiana wysokości taryf - pozycja prawna odbiorcy usług w postępowaniu przed organem regulacyjnym

Odbiorcy nie są stroną postępowania w sprawie zatwierdzenia nowych taryf przez organ regulacyjny - Dyrektora RZGW Wód Polskich - stąd też nie mają narzędzi prawnych by skutecznie skarżyć nowe stawki opłat za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

Nie oznacza to jednak, że zawsze muszą od razu zaakceptować nowe warunki i każdorazowo zawrzeć umowę z dostawcą komunalnym. Odbiorcy mogą odmówić zawarcia umowy z dostawcą usług, utracić możliwość korzystania z usług - i poddać spór pod rozstrzygnięcie organu administracji.

Czytaj więcej...