image1 image2 image3

sama waga Nie dostałem PIT-11 od pracodawcy - co robić? Upadłość lub likwidacja pracodawcy w roku podatkowym - a rozliczenia podatkowe pracowników

mgr Agnieszka Pięta | 11.03.2023 | Aplikant radcowski

 nie dostałem PIT11

Początek każdego nowego roku to czas na rozliczenie się z fiskusem w zakresie dochodów, osiągniętych przez podatnika w roku poprzednim. Podatnik na złożenie urzędowi skarbowemu zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym ma czas od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Osoby, które są zobowiązane do uiszczania podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczają się na podstawie PIT-11, który do końca lutego ma obowiązek dostarczyć im pracodawca.

Co zatem należy zrobić w sytuacji, w której pracodawca nie wypełnił swojego obowiązku i nie dostarczył pracownikowi PIT-11 w wyżej wskazanym terminie?


Obowiązki informacyjne pracodawcy

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że pracodawca ma obowiązek dostarczenia informacji o uzyskanych przez pracownika dochodach w roku podatkowym nie tylko pracownikowi. W myśl art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym pracodawca jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowegoroczną deklarację, według ustalonego wzoru. To oznacza, że zanim otrzymamy informację o uzyskanych przez nas dochodach w roku podatkowym, powinna ona (jeżeli pracodawca respektuje przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) trafić do Urzędu Skarbowego, w którym będziemy się rozliczać. W takiej sytuacji nawet, jeśli PIT-11 od pracodawcy nie dotrze do nas na czas (albo wcale), rozliczenie się z fiskusem z dochodów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, wciąż nie będzie znacznie utrudnione. Jeżeli bowiem pracodawca przekazał informację o dochodach osiągniętych przez pracownika do Urzędu Skarbowego do końca stycznia, to na podstawie tych danych pracownik ma możliwość rozliczenia się, nawet gdyby sam nie dostał PIT-11 od pracodawcy - chociażby na podstawie usługi „Twój e-PIT”.

Sytuacja wygląda znacznie gorzej, gdy nasz PIT-11 nie został doręczony nie tylko nam, ale również Urzędowi Skarbowemu.

Czytaj więcej...