Czy w postępowaniu scaleniowym można otrzymać grunt o niższej wartości niż wcześniej posiadany?
Kilka słów o zasadzie ekwiwalentności gruntów
mgr Agnieszka Pięta | 20.11.2022 | Aplikant radcowski
Co do zasady, uczestnik postępowania administracyjnego w przedmiocie scalenia lub wymiany gruntów, poza nielicznymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie, powinien wskutek scalenia lub wymiany otrzymać grunty o równej wartości szacunkowej w zamian za grunty dotychczas posiadane. Co to oznacza w praktyce i jakie mogą być konsekwencje naruszenia zasady ekwiwalentności gruntów?
Sposób ustalania wartości gruntów
O tym, jakie reguły mają prowadzić do ustalenia, czy grunty podlegające scaleniu lub wymianie mają równą wartość, decydują sami uczestnicy scalenia w drodze uchwały. W razie nieokreślenia zasad szacunku w taki sposób, szacunku gruntów dokonuje się zaś na podstawie cen obowiązujących przy sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych, z uwzględnieniem położenia gruntów na obszarze scalenia oraz ich przydatności rolniczej i funkcji terenu wynikającej z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wyjątki od zasady
Oczywiście, ustawa o scalaniu i wymianie gruntów przewiduje wyjątki od zasady równej wartości gruntów. Jeżeli wydzielenie gruntów o równej wartości szacunkowej jest technicznie niemożliwe lub gospodarczo nieuzasadnione, za równą wartość szacunkową uważa się również wartość o różnicy nieprzekraczającej 3%. Ponadto, na zgodny wniosek zainteresowanych uczestników scalenia można im wydzielić grunty o innej wartości szacunkowej, stosując dopłaty.
Co jednak w sytuacji, gdy uczestnik scalenia otrzymał w wyniku postępowania scaleniowego grunt o niższej wartości niż grunt, który wcześniej posiadał i nie jest to w żaden sposób uzasadnione istnieniem wyżej wskazanych wyjątków?
Uchylenie decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów
Jak przyjmuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych, warunek ekwiwalentności gruntów w postępowaniu scaleniowym jest na tyle istotny, że jego naruszenie może prowadzić do uchylenia decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia bądź wymiany gruntów. Eliminacja obarczonej taką wadą decyzji może nastąpić zarówno w postępowaniu przed organem II instancji (wywołanym odwołaniem), jak i w postępowaniu sądowoadministracyjnym (wywołanym skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego).
![]() |
freeimages.com
Sposób ustalenia równej wartości gruntów musi być weryfikowalny
Oprócz tego, że organ prowadzący postępowanie scaleniowe jest obowiązany do przestrzegania zasady ekwiwalentności gruntów, powinien również wykazać, w jaki sposób ustalił wartość określonych działek objętych scaleniem i jakimi zmiennymi się w tym procesie kierował. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 października 2021 r., sygn. akt: II SA/Rz 448/21, dokonanie kontroli legalności decyzji o zatwierdzeniu podziału – w tym dokonanie kontroli prawidłowości ustalenia wartości działek – powinno znaleźć odzwierciedlenie w zgromadzonych w toku postępowania dowodowego aktach sprawy, na podstawie których (oraz w zestawieniu z treścią uchwały o sposobie szacowania gruntów), można odkodować tok rozumowania organu.
Istotne dokumenty ewidencyjne działek przedscaleniowych
W tym samym, powoływanym wyżej wyroku, WSA w Rzeszowie wskazał, że „ustalenie, czy w sprawie zostały zachowane wymogi określone treścią art. 8 ust. 1 u.s.w.g. wymaga aby w aktach znajdowały się dokumenty ewidencyjne działek przedscaleniowych, a takich brak (…) Z dokumentacji wynika, jaka jest powierzchnia przedmiotowych działek, jakie obejmują one użytki oraz jaką przypisano im wartość punktową. Nie wynika z niej natomiast, jaka jest ustalona klasa przedmiotowych użytków, a jest to zmienna kluczowa, albowiem de facto determinująca przypisanie określonej wartości punktowej zgodnie z przyjętym wzorcem. Adekwatnie do postanowień art. 20 u.s.w.g. stan własności oraz posiadania gruntów, powierzchnię użytków i klasy gruntów określa się według danych ewidencji gruntów. W ocenie Sądu w aktach powinny znaleźć się wypisy z ewidencji gruntów, w oparciu o które można byłoby zweryfikować, czy przypisana gruntom skarżącej wartość punktowa jest prawidłowa.”
Oszacowanie do powtórki
Uchybienia takie, jak te wskazane powyżej – zarówno w kontekście nieprawidłowego oszacowania gruntów podlegających scaleniu lub wymianie, jak i w kontekście braku możliwości zweryfikowania prawidłowości oszacowania – mogą stanowić podstawę uchylenia decyzji o zatwierdzeniu projektu podziału i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania organowi I instancji. W toku ponownego postępowania organ I instancji powinien zaś nie tylko zastosować się do reguł określonych w ustawie o scalaniu i wymianie gruntów ale również do wiążących wskazać organu wyższej instancji, bądź sądu administracyjnego.
Powyższy tekst jest artykułem publicystycznym i nie stanowi porady prawnej.
Problematyka prawnej regulacji prowadzenia gospodarstw rolnych jest jedną ze specjalizacji naszej kancelarii.
Jeżeli napotkałeś na problemy w tej dziedzinie - jesteśmy gotowi, aby je rozwiązać.
Skorzystaj z naszego doświadczenia - skontaktuj się z nami.
dr Agnieszka Sznajder dr Jakub Sznajder Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych
ul. Aleksandra Puszkina 12, 35-328 Rzeszów, woj. podkarpackie
telefon: 884 310 846, 698 748 078 | e-mail: biuro@kancelariasznajder.pl
NIP: 8133862236